rorosire2015.reismee.nl

Dag 06 - Mekongdelta en Can Tho

Vroeg uit de veren, alhoewel, laten we het ‘geen uitslapen’ noemen. Bye Bye Ho Chi Minh City, door naar onze volgende bestemming, de Mekongdelta.

De Mekongdelta is een gebied in het zuidwesten van Vietnam waar de rivier Mekong met een net van zijtakken (die met kanalen zijn verbonden) in de Zuid-Chinese Zee uitmondt. In het gebied ligt een groot aantal rijstakkers. Vietnam is de op twee na grootste wereldexporteur van rijst, na Thailand en India, wat voor een groot gedeelte te danken is aan de opbrengsten in de Mekongdelta.

We hebben een privé-reis geboekt blijkt achteraf. Inhoudende dat we een chauffeur en gids plus luxe 9-seater tot onze beschikking hebben. De reis vanuit Ho Chi Minh zal ongeveer 2,5 uur in beslag nemen, hoewel de afstand te overzien is. Maar het verkeer mag dan wel druk zijn hier, erg wild zijn ze niet. Er ligt zowaar een stuk van 40 kilometer motorway en ik moet zeggen dat onze chauffeur zich daar een beetje Emerson Fittipaldi waant. Hij knalt er aardig op los. Links of rechts inhalen maakt overigens hier niet uit.

Onderweg een in onze ogen toch wel een vreemd fenomeen. In de vele rijstvelden zien we evenveel zo veel graven. Het blijkt gebruikelijk de doden op het eigen erf te begraven. Liefst zo dicht mogelijk bij huis, maar we ontwaren ook hele graftombes midden in het rijstveld. Vast familie die wat minder gelief waren. Het lijkt mij toch wat minder prettig, of kijk ik misschien te veel naar ‘ The Walking Dead’ … ? Overigens worden in de stad de mensen gecremeerd, daar is geen plaats in de achtertuin.

Bij aankomst gaan we aan boord van een sampan. De dame aan boord is het Engels niet machtig, maar glimlacht vriendelijk naar ons. Ze is een behendige kapitein en vaart ons naar de diverse locaties die we vandaag aan zullen doen; We varen langs een kleine floating market waar we ons buik vol kunnen eten aan het aangeboden fruit. Het is overdadig en dat is het eigenlijk met al het eten wel moet ik zeggen; maar … wel altijd gezond, niet vet. Hoewel ik denk dat hier ook een generatie aankomt die meer van de fastfood is; ook hier zien we meer en meer dikke kinderen. We drinken nog honing-thee bij een boer waar de het bijenvolk zeer tam is; steken is er eigenlijk niet bij. Vervolgens nog op een andere lokale markt op een klein eilandje diverse andere lokale producten zien maken; zoals rijst popcorn, rijstwafels en andere zaken. En overal van mogen proeven. Als lunch krijgen we een bijzondere maaltijd; een zogenaamde Elephant Ear Fish; een Vietnamse delicatesse en ik moet eerlijk zeggen het smaakte goed. Renée en Sil houden het liever bij de kip.

Een leuke en lange dag. Op dit moment verblijven we in Can Tho. Het stond vooraf niet op het programma maar het pakt goed uit. Mooi hotel en we gaan zo op voor het diner. Onze gids voor twee dagen heeft een restaurant geboekt. Wij laten ons verrassen. Morgen meer Mekongdelta.

Jeannette

Ik zag de foto van de lunch... ik denk dat ik ook voor de kip zou gaan... wat ziet dat er toch raar uit. Blijf genieten, blijf schrijven....

Anca

Wat een leuke verhalen van jullie ! Heb ze gelezen , ben nu weer bij...xxx