rorosire2015.reismee.nl

Dag 09 - Hue Imperial Palace

Vandaag een rustdag. Niet te veel activiteiten. Uitslapen. Het Serene Palace Hotel is Hue is een aanrader. De douches zijn niet warm, maar kunnen hier gewoon op heet. De bedden zijn super, en het eten is voortreffelijk. Het hotel restaurant staat bij Tripadvisor aangeschreven als het beste van alle 197 restaurants in Hue … en daar is niets van gelogen. We laten het ons smaken.

Na een laat ontbijt trekken we er toch op uit. Lopend. En dat blijft toch wel raar hier. Iedereen laat zich vervoeren. Dan wel met een taxi, scooter of fiets. Wij vandaag niet. We lopen voor een groot gedeelte langs de Perfume River naar het Hue Imperial Palace, althans wat daar van over is gebleven.

Van 1802 tot 1945 was Hue de keizerlijke hoofdstad van Vietnam, dat had een reden; Hué is de stad met de mooiste vrouwen. Had Sil het gisteren toch goed bekeken, haha. Veel meer om zich mee te vermaken was er voor de verveelde keizers namelijk niet. Tijdens de Franse kolonisatie hadden zij nauwelijks iets te zeggen. De verveling resulteerde bij keizer Minh Mang bijvoorbeeld in maar liefst 142 kinderen. Hij zal het er druk mee hebben gehad, ben benieuwd of hij ze allemaal bij naam kon.

We bezoeken Tu Cam Thanh, de Verboden stad. Dit ommuurde complex was ooit het privéterrein van de keizerlijke familie. Het had gecastreerde bewakers, die geen bedreiging vormden voor de keizerlijke harems. Zij waren de enige burgers die hier naar binnen mochten. Ieder ander die probeerde binnen te glippen, kon rekenen op de doodstraf.

Veel is er niet van over. Ook hier betaalde men een zware tol voor de Vietnam oorlog en leed de stad hevig onder bombardementen en beschietingen. Unesco is al ruim twintig jaar bezig het gebied op te knappen. Die klus nog lang niet af. Toch is het fascinerend om er rond te lopen. Rosan haakt af, die heeft een wegtrekker, het zweet breekt haar uit. Het is inmiddels ook gaan regenen, dat kan hier, het is tenslotte het seizoen er voor. We kijken nog even verder rond maar besluiten terug te gaan naar het hotel. Dit keer wel met de taxi.

Inmiddels bijna allemaal lekker gedoucht is het vandaag nog even verder relaxen. Ieder doet zijn ding, beetje lezen, Fox Sports (Formule 1 en Tour de France) kijken en ik schrijf mijn verhaaltje, voor straks bij ons fotoboek. Leuk dat er zo veel mensen met ons mee reizen.

Morgenmiddag gaan we met de nachttrein naar Hanoi. Een reis van bijna 12 uur, gaat vast weer een hele beleving worden. Tot dan.

Jeannette

Bedankt weer voor het verhaal... ben benieuwd naar jullie treinreis!! Keep it safe. xx

Wim

Een leuk verhaal en net voor je moeder voorgelezen. Geniet verder en Sil ogen goed open houden. Ik krijg wel een verslag van je.

Han

Als ik het zo lees vermaken jullie je prima, en Sil, maak je wel genoeg foto's van dat los lopend spul??
Misschien moet je eerdaags je kamer nog behangen, dan heb je vast de mooiste kamer van Hoofddorp.

Anca

Ben weer bijgelezen :) groeten uit een nat en koud Halsteren