rorosire2015.reismee.nl

Dag 11 – Hanoi, de Oude stad

Een vakantie als deze kan je proberen te plannen, maar je komt altijd wel een keer voor een verrassing te staan, soms aangenaam, soms minder aangenaam. Onze treinreis van gisteren was er één om snel te vergeten. De prijs was flink, het comfort ver te zoeken. Onze eerdere treinreizen door Thailand waren van het kaliber ‘Hele ervaring, moet je een keer gedaan hebben”. En zo hadden we ons deze trip dus ook voorgesteld. Geen aanrader, niet doen mocht je ooit deze kant op willen. Voor bijna hetzelfde geld kan je deze afstand ook vliegen.

We arriveren al vroeg in Hanoi, het is nog voor 06:00 uur. De dageraad breekt aan en het begint al aardig druk op straat te worden. De lokale bevolking is op dit tijdstip onderweg naar de markt. En je wilt niet weten wat er dan op zo’n scooter mee gaat. Alles past en volgens de overlevering kunnen ze er zelfs een koe op vervoeren, al moet ik dat nog met eigen ogen gaan zien.

We nemen snel afscheid van onze nieuwe vrienden, Mickey Mouse en zijn familie. We hebben niet of slecht geslapen, alleen Renée, die heet gewoon haar nachtrust gepakt. Aangekomen op het station is het weer druk. Taxi’s, Taxi’s en nog eens Taxi’s. We raken er inmiddels aan gewend en we zoeken een betrouwbare uit en negeren de rest. Voor 20.000 Vietnamese Dong staan we voor de deur van ons hotel, rit van 10 minuten, omgerekend € 0,80. We worden keurig ontvangen maar op dit tijdstip kan je niet verwachten dat je kamer al klaar is. We kunnen wel alvast inchecken en we worden naar de 4e verdieping gebracht waar we gebruik kunnen maken van de lounche. Wel, eigenlijk kunnen we daar aan onze nachtrust beginnen, voor ik het weet liggen Rosan en Sil heerlijk te slapen. Even bijtanken en ontspannen. Hier geen muizen.

Wat later schuiven we bij aan het ontbijt en al snel is ook onze kamer klaar. Wat een verschil met de armoe van afgelopen nacht. Dit pakt wel uit zoals ik had gehoopt. Een appartement dichtbij het oude centrum van Hanoi. Ruime woonkamer, twee slaapkamers en twee badkamers, eigen keuken. Eerst een lekkere douche, ook nog even zwemmen en wat boodschappen doen.

Vanmiddag naar het oude centrum. Ondanks dat Hanoi een grote stad is, merk je daar niet zo heel veel van. Ja, veel scooters, maar dat zijn wel nu wel gewend. Iedereen heeft er hier zeker wel eentje. Het nationale vervoermiddel van de Vietnamees. In Hanoi zie je de Franse overheersing terug in de gebouwen. Het is lekker vertoeven en we genieten van de winkeltjes, het leven op straat. Er is genoeg te zien zonder echt een doel te hebben, we slenteren wat rond. We kunnen het niet laten, ergens in een achteraf steegje zien we een footmassage … en we genieten een uur lang van de beste tot nu toe. Na ook nog eens lekker gegeten te hebben, pakken we de taxi terug naar ons appartement. De avond valt ov er Hanoi en wij hebben nog wat in te halen.

Nog even een potje Yahtzee voor het slapen gaan en inmiddels ligt iedereen op één oor. Ik schrijf nog even mij verhaaltje en ga ook zo plat. Morgenochtend trek ik er waarschijnlijk even alleen op uit, de familie blijft bij het zwembad. Morgenmiddag gaan we fietsen ….

Astrid Remijn

Ik geniet van je verhalen. Je kan altijd nog schrijver worden.
Veel plezier nog

Wim

Blij dat je het luxe leventje weer een beetje hebt opgepakt. Die treinreis zal wel een mindere ervaring geweest zijn, maar nu komt het wel weer goed. Enjoy!

René Braemer

Hey Robert , goede verhalen en mooie ervaringen.
veel plezier
René Braemer